Tuesday 13 October 2015

PERMULAAN SEBAGAI "COLLECTOR"

الله ماها کیا   

Semestinya anda pernah melihat duit/coin/syiling 1 (bahtera Nabi Nuh a.s)  sama ada dalam carian Google atau mungkin dalam entri blogger atau mungkin dalam pasaran Mudah.My

tidak perlu rasanya saya mencoret tentang misteri/mistik disebalik duit yassin..sama ada yassin 1-yassin 9 & paling dicari orang/collector adalah yassin Wali 7.

saya bukanlah pengemar kepada cerita mistik. Sebaliknya saya mengumpul barang antik kerana minat semata-mata. Gambar yang tertera dibawah adalah duit Yassin 1 (Bahtera Nabi Nuh a.s) yang menjadi koleksi peribadi saya.


*koleksi pertama saya sebagai collector



2 comments:

the pickers/old items said...

duit bahtera Nabi Nuh a.s ini merupakan barangan 'rare' pertama yang saya miliki.
mesti anda tertanya2 dimana saya mendapatkan duit tersebut.kerana nilai/harga pasaran untuk duit tersebut boleh mencecah 4 angka.view mudah.my. anda boleh survey harga nilaian duit tersebut.


duit tersebut saya dapat daripada BONDA saya. merupakan pengemar/pengumpul barang lama.maklum lah orang lama.semua barang mereka simpan dengan baik. BONDA saya dapat duit tersebut dengan seorang lelaki (penjual barangan dari rumah ke rumah)....jika tidak silap saya pakcik tersebut telah meninggal dunia. duit bahtera Nabi Nuh a.s ini pada asalnya ada sepasang (yang dimiliki oleh BONDA saya)..namun BAH BESAR (penghujung november 2014)...duit tersebut turut hilang.

Unknown said...

jika dcuci dgn mgunakan cecair khas.tentu duit tersebut nmpak > berseri/lg mngundang 'terliur' kpd pgemar/pngumpul syiling lama